Winnende inzendingen

Deze mensen vallen in de prijzen (alfabetisch op voornaam):

  • Agnes (passagier uit Wilrijk): "Wanneer ik op een gure, regenachtige dag, op een overvolle bus stap en de chauffeur me vriendelijk groet.”

  • Andy (passagier uit Wilrijk): "Als de bus of tram zich langzaamaan vult met mensen van alle maten, figuren en kleuren. En over je komt iemand zitten en je wisselt een hoofdknikje uit, misschien een glimlach. Je voelt beiden direct een klik en wacht het moment af totdat iemand het ijs breekt. Het is prachtig om mee te maken dat je 20 minuten je leven deelt met een volslagen onbekende.”

  • Christiaan (chauffeur vanuit Deurne): "Ik maak me niet te druk om kleinigheden in het verkeer die dagelijks sowieso voorkomen en ben vriendelijk tegenover de reizigers. Meestal krijg ik daar een tevreden en rustig gevoel voor terug en dat maakt een rit inderdaad geslaagd!”

  • Esteban (chauffeur vanuit Zurenborg): "Gelukkige mensen, die begrijpen dat bussen te laat kunnen zijn. Een glimlach hier en daar, een goede dag mag wel.”

  • Julie (passagier uit Merksem): "Als de chauffeur vriendelijk terug 'goeiemorgen, goeiemiddag of goeieavond' zegt. Want dan voel ik me welkom op zijn of haar bus.”

  • Lieve (passagier uit Deurne): "Als mensen oog hebben voor elkaar en aan anderen, die een zitplaats nodig hebben (ouderen en mensen met kinderen) hun plaats afstaan. Hierbij een knipoog naar veel mensen met een niet inheems tintje, zij zijn meestal degenen die er voor mij een geslaagde rit van maken.”

  • Nour (passagier uit Hoboken): "Als de rit met een 'goededag' begint maakt de rest me niet uit. Een vriendelijke chauffeur is het belangrijkste, dat hij niet roept en/of precies tegen zijn zin werkt, dat vind ik maar zonde. Als hij/zij me vriendelijk begroet dan maakt me het niet uit of ze 20minuten te laat zijn of niet. Dat noem ik respect!”

  • Paul (chauffeur vanuit Polder): "Respect moet je verdienen! Door vriendelijk goeiedag te zeggen tegen de opstappende reizigers. Door beleefd te zijn en attent. Al eens wachten op een nog aanstormende reiziger die anders de bus mist. Door te wachten tot de ouderling met stok plaats heeft genomen. Door geduldig de reiziger te woord te staan als die een vraag of probleem heeft, ook al krijgen we weinig reistijd en is er stress door het drukke verkeer. Simpel? Dat heb ik niet gezegd. Maar deze attitude loont. Je krijgt er veel erkenning voor terug, Kortom; respect begint bij jezelf.”

  • Peter (chauffeur vanuit Deurne): "Mijn rit is geslaagd wanneer ik een passagier die slechtgezind was opgestapt, lachend kan laten afstappen.”

  • Roumaissa (passagier uit Borgerhout): " Je ontmoet veel verschillende mensen. Je hebt altijd een excuus om te laat te zijn. Mijn rit is geslaagd als de mensen aardig zijn en de chauffeur rustig rijdt.”

  • Shiry (passagier): "Een leuke rit met de lijn begint met een vriendelijke groet van chauffeur tot reiziger maar vooral ook omgekeerd! En als de rit dan nog vlotjes aangenaam voortgezet wordt door zowel de passagiers als de chauffeur dan is het al bijna jammer als je uw bestemming bereikt hebt.”

  • Siarhei (chauffeur vanuit Zurenborg): "Simpele dingen kunnen mijn rit geslaagd maken. Als ik rustig kan zijn. Het volk rekent erop dat ik op tijd kom, zodat ze naar hun afspraak kunnen gaan, hun kinderen van school kunnen halen, ... Dat is hun voornaamste verwachting en als ik daaraan kan voldoen, is de rit geslaagd voor hen en voor mij. Stiptheid, respect en vriendelijkheid zijn drie dingen die een goede stemming opwekken bij de reizigers, zo voelen we ons gelukkig, en is de rit geslaagd.”

  • Simon (8-jarige passagier uit Antwerpen): "Als ik achter de chauffeur kan zitten en als de chauffeur naar mij zwaait als ik afstap!”

  • Stefan (chauffeur vanuit Zurenborg): "Iedere dag een ander verhaal. Dit maakt het zo spannend. Geen enkele dag is hetzelfde. De lachende klanten en even goed de minder geslaagde klanten. Blijven lachen en de moed erin houden, zo houd ik het al 18 jaar vol.”

  • Steven (chauffeur vanuit Luchtbal): "Mijn rit is pas geslaagd als ik niet de enige ben die dat vindt.”

  • Suzanne (passagier uit Borgerhout): "Als de chauffeur eens vriendelijk knikt of een goeiedag zegt. Als er eens een fijn gesprekje ontstaat met een wildvreemde. Wanneer ik mijn zitplaats kan afstaan aan iemand die slecht te been is. Het zijn allemaal kleine dingen maar ze hebben soms een grote betekenis.”

  • Yousef (chauffeur vanuit Deurne): "Mijn rit is geslaagd wanneer reizigers met een smile opstappen en iets vragen waarmee ik kan helpen. Ik probeer te helpen zo veel ik maar kan en ben blij om te horen dat de mensen verder kunnen. Complimentjes zijn natuurlijk ook altijd welkom. Vriendelijke mensen zie ik graag terugkeren voor een babbeltje, dat maakt dan mijn dag goed. Soms krijg ik een snoepje of twee, als kers op de taart.”

Onderstaande inzendingen grepen net naast de prijzen maar verdienen wel een eervolle vermelding (ook alfabetisch op voornaam):

  • Ahmet (chauffeur vanuit Zurenborg): "Als de oude madammekes snoep geven."

  • Alain (chauffeur vanuit Zurenborg): "Het zonneke, complimentjes, vriendelijke mensen."

  • Alice (passagier uit Kapellen): "Als een zonnige begroeting van de chauffeur de grijze tinten van een zware dag oplichten."

  • Bart (chauffeur vanuit Luchtbal): "Ik ben vaak al tevreden wanneer ik een rit heb gehad zonder roepende reizigers. Maar wanneer er mensen opstappen die opstappen met een 'goedemorgen, chauffeur', maakt dat mijn rit echt geslaagd. Ik heb ook eens een dame op mijn tram gehad die een doos koekjes kwam brengen ter bedanking.”

  • Coen (chauffeur vanuit Zurenborg): "Wanneer de mensen op mijn bus even tevreden afstappen dan ze opstapten."

  • David (passagier uit Antwerpen): "Een glimlach, lijnrecht thuis."

  • Destinee (passagier): "Met vrienden samen zijn, vriendelijke chauffeur, vanachter zitten, vriendelijke mensen, plezier hebben met vrienden, bus proper houden, grote bus."

  • Guy (chauffeur vanuit Deurne): "Mijn rit is geslaagd als de mensen goedendag zeggen, als de zon schijnt, als er onderling respect is tussen de reizigers!"

  • Joyce (chauffeur vanuit Deurne): "Mijn rit is geslaagd wanneer de mensen vriendelijk zijn en mijn job waarderen."

  • Kevin (passagier uit Antwerpen): "Vanochtend was er een man die grapjes maakte op de tram en hij bracht mensen aan het lachen. Dat maakte deze morgen mijn rit geslaagd!"

  • Kim (passagier uit Scherpenheuvel-Zichem): "Ik me kan voelen zoals in vele scènes van films: rustig zittende, genietend van mp3-muziek (maar niet te luid, zodat je de medepassagiers niet stoort) en een boek lezende. Zo'n rit op de bus is een ideale afsluiter na een lange dag op het werk!"

  • Peter (chauffeur vanuit Zurenborg): "Een lach maakt mijn dag!"

  • Xavier (chauffeur vanuit Zurenborg): "Een bedankje bij het afstappen, vreemden die elkaar helpen, een glimlach: geluk is aanstekelijk."

  • Yassin (chauffeur vanuit Hoboken): "Als ik en de klanten tevreden zijn, wanneer iedereen uitstapt met een glimlach, dan is mijn rit geslaagd."